pondělí 30. července 2012

Teplo našeho domova

Poslední zmínka o krbu byla, že bude dodělán a předán v neděli 15. července 2012. Bohužel mi ten den dopoledne volali krbaři s tím, že jim horní žulová deska při výrobě praskla, a tak se dokončení bude muset posunout do doby, než se objedná a opracuje deska náhradní. Tato skutečnost mě nijak nepřekvapila, menší komplikace se na stavbě – a zvlášť nám – dějí celkem pravidelně. Když se však do minulého týdne nikdo z Eurokrbů neozýval se žádnými novými zprávami, využil jsem cestu do Teplic, abych se na to optal osobně. Dostalo se mi uspokojivé odpovědi, že v pondělí bude všechno hotové. Dva týdny od původního termínu nebylo zas tak moc, počítal jsem s delším obdobím. Zapsal jsem si to tedy do kalendáře a nebýt upomínek, určitě bych na to v závalu dalších povinností zapomněl.
Když mě tedy dnes dopoledne mobil upozornil na fakt, že by měl být krb dodělán, napadlo mě, že vlastně ani nevím, jestli tomu tak skutečně bude. A jako kdybych to byl přivolal, zazvonil mi v tu chvíli telefon a na druhé straně Eurokrby. Právě vyjíždějí k nám, až budou krb dokončovat, ozvou se znovu, abychom se sešli a krb předali. Asi tak kolem druhé odpoledne.
Kolem třetí se krbaři ozývají znovu. Do půl hodiny bude všechno hotové, ptají se, jestli můžu přijet. Můžu, ale až po práci. Nevadí, počkají. A tak se z práce vydávám na stavbu zkontrolovat výsledek jejich dnešního snažení. Na samotném vrchu krbu je připevněná černá žulová deska Nero Assoluto Zimbabwe Antic, která díky rantlu kolem komína pohledově evokuje domněnku, že na něj byla nasazena. Ze stejného materiálu je zhotovena také lišta pod krbovou vložkou, jejímž úkolem bude zachytávat alespoň část nepořádku, který by mohl z krbu vypadnout. Celý krb včetně komína byl oštukován a výsledek vypadá opravdu dobře. K úplnému dokončení sice ještě chybí natřít jej na bílo, to už však není záležitost krbařů, ale moje.
A tak ode dneška i my máme své ohniště, kolem kterého se můžeme jako rodina scházet. A to doslova, protože náš krb stojí v prostoru. Nějaké pradávné puzení našich předků je v nás natolik zakořeněné, že si dnes v podstatě nikdo rodinný dům bez krbu – nebo alespoň krbových kamen – neumí představit. Věřím, že i nám bude dodávat onu pověstnou jistotu a atmosféru domova a stane se opravdovým teplem našeho domova. A taky trochu pragmaticky, že nám pomůže ušetřit náklady na topení a ohřev vody. Přeci jenom atmosféra není všechno...
P.S. Dnes také dorazily dva použité IBC kontejnery, které přijdou zakopat napravo od dvojgaráže. Každý z nich má objem 1 000 litrů a budou akumulovat dešťovou vodu ze střechy. Ta bude používaná k zalévání budoucí zahrady.

Žulová deska korunuje výsledek práce krbařů
Vše je dotaženo do detailu
Lišta pod krbovou vložkou je ze stejného materiálu

Žádné komentáře: